Side 7.
Dispositionsplan
De to diagrammer på denne side angiver de grundlæggende principper
for dispositionsplanens udformning:
Øverst illustreres det overordnede princip for arealanvendelsen i
området.
Forbindelsen mellem
middelalderby og strandeng forløber i
mellemrummet mellem et område overvejende for havne- og industriformål
og et område overvejende for boligformål. Mellem disse to områder
skyder et område for kultur og fritid sig ind som en kile, der knyttes an
til både landskabet og den overordnede forbindelseslinie.
Afgørende for den foreslåede arealanvendelse har været, at
forskellige funktionstyper knytter sig til forbindelseslinien og dermed
gør turen fra by til strandeng oplevelsesrig både arkitektonisk og
aktivitetsmæssigt.
Samtidig har der været vigtigt for forbindelsens udformning, at de
aktiviteter, der knytter sig til den kan udbygges gradvist. Der er
således i første række tale om en principiel lokalisering af
forskellige byggefelter, som så efterhånden kan udnyttes efter behov.
Nederst illustreres det overordnede princip for trafikbetjening af
området.
Her udgør den overordnede forbindelseslinie områdets vigtigste
cykel og fodgængerforbindelse, mens to adskildte systemer for biltrafik
betjener dels havne- og industriområdet dels boligområdet i kombination
med kultur og fritidskilen.
|
Klik for at se billedet i
stor størrelse |
Side 9
Retningsgivende
bebyggelsesplan
Af
planen fremgår den række af forskellige elementer, der tilsammen udgør
den overordnede forbindelseslinie fra by til strand.
De
vigtigste stiforbindelser fra Torvet foreslås forlænget i et aflangt
"torv" på tværs af Huitfeldtsvej, nord om teaterbygningen.
Herfra er der videre forbindelse til en fredeliggjort havneplads og visuel
kontakt til alléen, der starter syd for Køge Åhavn.
Alléen
udgør det store "grønne monument", der forbinder to verdener,
byen og naturen. Den fremstår dermed som et pejlemærke i den helt store
skala, men fungerer samtidig i den mindre skala som det holdepunkt ny
bebyggelse - boliger, erhverv og kultur/fritid - placerer sig i forhold
til.
Mod
strandengen afsluttes med en nyanlagt campingplads, der i modsætning til
den nuværende er placeret, så den ikke afskærer, men snarere
understøtter den naturlige sigteline fra alléen mod strandengen og mod
Køge Bugts halvcirkel.
Fra
det sted, hvor alléen ender i et lille torv mod strandengen, er der langs
industriområdets sydside mulighed for videre forbindelse til forskellige
fritidsfaciliteter, som vil kunne etableres i sammenhæng med en udbygning
af strandområdet umiddelbart syd for havnen.
Her
vil badeanstalt, søsport, gæstehavn, ferieboliger og et et silarium
kunne opnå en fornem placering.
|
Klik for at se billedet i
stor størrelse
|
Side 10
Vej- og stiplan
Den
vigtigste forudsætning for vej- og stiplanen er,
At
der etableres en grøn stiakse.
Denne
akse opdeler i hovedsagen området i en erhvervsdel øst for aksen og
en bolig/kultur-del vest for aksen.
Biltrafikken
til og fra erhvervsdelen afvikles ved to tilslutninger til Toldbodvej dels
via den eksisterende Carlsensvej Nord, dels via ny tilslutning overfor
baneskæring 115.
Biltrafikken
til/fra bolig/kultur-området opsamles i hovedsagen via Carlsensvej Syd og
Strandpromenaden, som vil fungere som sekundære trafikveje.
Dette
vejforløb vil også være biladgangen for Køge Miniby.
Den
planlagte boligbebyggelse mellem Carlsensvej Syd og Vestre Havnevej
forudsættes betjent via 6 tilslutninger. Dette medfører, at
boligområderne syd for Carlsensvej syd kun vil få biladgang fra syd
(Sveasvej) og de eksisterende tilslutninger (Danasvej og Norgesvej) til
Carlsensvej Syd spærres for biltrafik.
|
Klik for at se billedet i
stor størrelse
|
Carlsensvej Syd
omprofileres således, at kørebanen opdels i 2x3 m bilspor og 2x1,50
cykelbaner.
Carlsensvej tilsluttes Strandvejen i en rundkørsel.
Denne rundkørsel giver også adgang til kvarteret
øst for Strandvejen/Toldbodvej, herunder Hotellet. Det må i den videre detailplanlægning overvejes om
Marievej af sikkerhedsmæssige grunde bør afbrydes mod nord. Herved henvises
biltrafikken til/fra Marievej til at benytte Johannevej.
De aktiviteter, som knytter sig til Søndre Badevej,
forudsættes som de de eneste øst for stiaksen at blive betjent via
Carlsensvej-Strandpromenaden, idet der etableres en siveforbindelse over
torvet som afslutter stiaksen mod syd.
Vestre
Havnevej omdannes til en sti som evt. udformes i en sådan bredde, at der
kan finde transport af bådtrailere sted til bådværkstedet i den vestlige
ende. Stien langs østsiden af Toldbodvej mellem Vestre Havnevej og
Carlsenvej Syd udformes dobbeltrettet for at undgå krydsende cykeltrafik
på Toldbodvej ud for Vestre Havnevej.
|
Klik for at se billedet i
stor størrelse
Arealanvendelse
|
Side 16
Område ved Køge Åhavn - oplæg til lokalplan
Lokalplanområdet
Åhavnen/Carlsensvej har en attraktiv beliggenhed og udgør et væsentligt
led i forbindelsen mellem by og strandeng. Det er derfor en forudsætning
at fremtidig bebyggelse er af høj arketektonisk kvalitet.
Området
tænkes primært anvendt til boligformål med en udformning, der i
princippet består af toetagers længer med en haveside orienteret mod
sydvest. Ud over optimal solorientering sikrer denne disposition, at der
skabes visuel kontakt fra Carlsenvej til Åhavnen.
Mellem
boligområdet og Åhavnen kan der fremtidigt skabes et grønt område, som
er offentligt tilgængeligt og med med direkte kontakt til vandet.
Jf.
plandiagram etableres der offentlig sti langs dette grønne område med
forbindelser mod syd langs Toldbodvej og mod sydøst ad alléen.
Bilbetjening
af boligerne sker som det fremgår af plandiagrammet fra Toldbodvej via
Carlsensvej til
parkeringsarealerne mellem nord-østvendte indgangsfacader og private
haver.
Sydvest
for boliglængerne placeres én to etages længe (bygn.1.) forbeholdt
erhverv med mulighed for indretning af en mindre dagligvarebutik i
underetagen. Derved støjbeskyttes de bagvedliggende boliger i forhold til
Strandvejen.
|
Klik for at se billedet i
stor størrelse
|
Side
18.
Nordøst
for alléen placeres én to-etages længe til erhervsformål og evt.
kultur/fritid (bygn.9) således at trafikken fra havneområdet på en
naturlig måde deles i biltrafik og fodgængere/cyklister.
Denne
længe skærmer desuden boligområdet og det rekreative område mod trafik-
og erhvervsstøj.
Et
par mindre, men evt. højere bygninger (bygn.7 og 8) bidrager til at
formidle overgangen til alléen, der fører videre mod strandengen.
Maksimal
bygningshøjde for området er 8 meter, dog i enkelte tilfælde(herunder
bygn. 7 og 8) 12 meter.
Lokalplansområdet
er skitsemæssigt opmålt til ca. 29.000 kvadratmeter(m2) og den viste
bebyggelse kan rummes indenfor en bebyggelsesprocent for området som
helhed på 35.
Den
viste boligbebyggelse udgør omkring 6.000 m2, hvad der med en
boligstørrelse på f.eks 110m2 svarer til 55 boliger.
Der
regnes med 1 p-plads pr. bolig og 1 p-plads pr 50m2 erhvervsareal, dog 1
p-plads pr. 25m2 butiksareal.
De
principielle muligheder for biladgang til området fremgår af
plandiagrammet. |
Klik for at se billedet i
stor størrelse
|